Aflysning af Green Claims Directive - Hvor står vi i forhold til greenwashing?
Den 20. juni 2025 meddelte Europa‑Kommissionen, at de tilbagetrækker forslaget om Green Claims Directive. Et direktiv, der ville have skærpet kravene til dokumentation af miljø- og bæredygtighedspåstande, hvilket f.eks. ville forbyde generelle miljømæssige udsagn uden konkret dokumentation.
Direktivet blev tilbagetrukket som følge af en frygt for, at små virksomheder ville blive pålagt en uoverskuelig administrativ byrde. Den største politiske gruppe, European People's Party (EPP), gik derfor, på vegne af højrefløjen, i spidsen for at få direktivet trukket tilbage.
Kommissionen har dog præciseret senere, at den kun vil gennemføre tilbagetrækningen, hvis Rådets ændringsforslag om at inkludere 30 millioner små virksomheder i direktivets anvendelsesområde ikke bliver fjernet. Dermed holdes døren åben for en aftale.
Indtil nu er greenwashing blevet behandlet ud fra de generelle forbrugerbeskyttelsesregler i direktivet om urimelig handelspraksis (UCP-direktivet), som allerede er implementeret i medlemslandene. I 2024 blev rammen udbygget med vedtagelsen af Green Transition-direktivet, som træder i kraft i september 2026. Direktivet skærper reglerne mod greenwashing ved at forbyde visse typer miljøpåstande, herunder erklæringer om f.eks. klimaneutralitet, medmindre disse kan dokumenteres. Derudover fastsætter det krav til brugen af bæredygtighedsmærker og kræver, at de er underlagt certificeringsordninger.
Aflysningen af Green Claims-direktivet vil efterlade EU med en mindre stringent regulering, da grønne udsagn efter nugældende regler, ikke skal dokumenteres og verificeres af en godkendt tredjepart. Bliver forslaget aflyst, stiller den danske markedsføringslov fortsat krav til dokumentation, hvis en virksomhed eksempelvis kommer med udsagn om, at et produkt er "grønt". Den nylige opdatering af den danske markedsføringslov og Forbrugerombudsmandens vejledning forventes således at forblive som de er nu, da der ikke vil ske en yderligere skærpelse af reglerne, såfremt aflysningen af direktivet gennemføres.
Det er endnu uklart, om forhandlingerne om direktivet vil blive genoptaget, eller om medlemslandene fremover må navigere ud fra deres egen fortolkning af UCP-direktivet. I Danmark er den særlige bevilling til Forbrugerombudsmandens grønne tilsyn midlertidig og udløber ved årsskiftet. Bevillingen har betydet, at der har været et øget fokus på sager om grøn markedsføring hos Forbrugerombudsmanden i de seneste år. Det bliver derfor afgørende, om denne forlænges, hvis det nuværende høje niveau af håndhævelse skal fastholdes.
