Markedsføring over for børn og unge

22-05-2025

Markedsføring over for børn og unge under 18 år er et ømtåleligt emne, som de fleste har en holdning til. Senest har debatten om markedsføring over for børn og unge vist sig i et nyt lovforslag fra regeringen om forbud mod at reklamere for usunde fødevarer målrettet mod børn og unge.

Da børn og unge grundet deres unge alder, godtroenhed og manglende erfaring er særligt nemme at påvirke, udgør disse en særlig gruppe af forbrugere. De er derfor underlagt særligt skærpede regler, når det kommer til markedsføring. Erhvervsdrivende skal således tage højde for denne skærpelse, når de henvender sig til børn og unge gennem markedsføringen.

Ved bedømmelsen af, om man har markedsført sig overfor børn og unge, ser man først og fremmest på målgruppens alder. Hvis den erhvervsdrivende henvender sig til en gruppe, der er under 18 år, er der tale om markedsføring mod børn og unge, da disse er kendetegnet ved at være personer under 18 år. Endvidere kigger man på, hvilken aldersgruppe under 18 år, markedsføringen henvender sig til, da der er forskel på bedømmelsen af markedsføring henvendt mod en målgruppe på 8 år vs. en målgruppe på 15 år. Om der er tale om markedsføring rettet mod børn og unge, vil dog altid være en konkret vurdering foretaget af Forbrugerombudsmanden. I bedømmelsen anfører Forbrugerombudsmanden, at der lægges vægt på, om det fx er centrale produkter fra en hjemmeside, der særligt henvender sig til børn og unge, markedsføring på et medie der særligt henvender sig til børn og unge med produkter, der særligt fanger deres interesse, fx legetøj, børnetøj, mv.

Når markedsføringen henvender sig til børn og unge, fremgår der en række forbud i markedsføringslovens § 11. Markedsføringen må således ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler. Derudover må markedsføringen ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, uegnede produkter (fx tatoveringer), udføres på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn eller unge under 15 år, anvende børn og unge under 15 år i markedsføringen på sociale medier, medmindre de indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.

I 3H Law rådgiver vi virksomheder om, hvad de skal være opmærksomme på ved markedsføring overfor børn og unge under 18 år.