Markedsføring på SoMe - Overlappende regelsæt
Markedsføring på sociale medier er en uundværlig del af virksomheders kommunikations- og salgsstrategier. De mange platforme og den hastige udvikling af digitale medier gør det blot endnu vigtigere at forstå de juridiske rammer for, hvordan man må markedsføre sig på sociale medier.
Markedsføring på sociale medier reguleres af flere regelsæt afhængigt af, hvilken markedsføring der konkret er tale om: markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven, ePrivacy-direktivet (regler for tracking-teknologier) og GDPR er alle relevante regelsæt.
En af de højaktuelle udfordringer ved markedsføring på sociale medier er at sikre, at reklamer og sponsorater er tydeligt markeret som sådanne. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelse af reglerne om skjult reklame, og har særligt et fokus på influencer-markedsføring.
Der er også regler for, at markedsføringen ikke må udnytte sårbare forbrugere, fx børn og unge, på en skadelig måde, fx at rette usunde produkter mod et yngre publikum.
Derudover er det særligt også relevant at overveje reglerne vedrørende persondata i GDPR. Indsamling og brug af persondata på sociale medier afføder flere relevante problemstillinger, som man bør have eftertjekket, førend markedsføringen påbegyndes.
Dette er blot få eksempler på de juridiske problemstillinger, der kan være relevante for en virksomhed på sociale medier.
Hos 3H Law rådgiver vi mange virksomheder om, hvordan man gennemfører en effektiv (lovlig) markedsføring på sociale medier – uanset om de juridiske problemstillinger tager afsæt i markedsføringsloven, GDPR eller alle relevante regelsæt. Det gælder alt fra rådgivning af influencere, agenturer, og mediebureauer, til alle typer virksomheder, der ruller kampagner ud på sociale medier, eller bruger oplysninger fra sociale medier i deres markedsføring i øvrigt.
